Kontracepcija - Miloš Radović
page-template-default,page,page-id-2539,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-13.8,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Kontracepcija

Metode kontracepcije se dele na:

1.) Mehanicke (barijerne):

• kondom,
  • dijafragma,
  • cervikalna kapa,
  • intrauterini ulosci (spirale),
  • prekinut snosaj

2.) Hemijske:

• paste,
  • vaginalna ispiranja,
  • masti,
  • tablete
reproductive-health-supplies-coalition-fgqLiOKNjU8-unsplash

3.) Hormonske:

• tablete,
  • injekcije,
  • potkozni implantati,
  • flasteri,
  • vaginalni prstenovi

4.) Prirodne metode kontracepcije:

• temeperaturna metoda,
  • metoda cervikalne sluzi ili Billingsova  metoda i
  • kalendar metoda .

Najčešće korišćene kontraceptivne metode su:

Kontraceptivna  metoda

Učestalost  %

Oralna kontracepcija ( O C ) 28.6
Kondom 12.2
Dijafragma 8.3
IUD 7.3
Ritam metoda 4.0
Vaginalne kontraceptivna sredstva 2.4
Ostale metode 2.5
Prekinuti snošaj 2.0

Efikasnost pojedinih kontraceptivnih metoda

PRIPREMA PACIJENTA ZA HORMONSKU KONTRACEPTIVNU TERAPIJU

Oralna hormonska kontracepcija (OHK) predstavlja uzimanje tableta koje sadrže ženske polne hormone sa ciljem da se spreči neželjena trudnoća.

Savremena ginekologija se ne može ni zamisliti bez postojanja OHK. Anti bebi pilule predstavljaju najpouzdanijiji i najsigurniji način zaštite od neželjene trudnoće. OHK znatno smanjuje tegobe predmenstrualnog sindroma čime uveliko poboljšava kvalitet života pacijentkinja. Pokazuje veliku efikasnost u zaštiti od neželjene trudnoće ali ne štiti od polno prenosivih infekcija.

Najznačajnija neželjena dejstva su: blago krvarenje tokom ciklusa, glavobolja, osetljivost dojki, mučnina, vrtoglavica, promene raspoloženja.

U smislu što bezbednije terapije, kao i za svaki lek, potrebno je biti upoznat sa indikacijama i kontraindikacijama davanja oralnih kontraceptiva.

Apsolutne kontraindikacije za hormonsku terapiju su: oboljenja jetre, maligna obolenja dojke i genitalnih organa, postojeća tromboembolijska obolenja, hormonski aktivni tumori.

Relativne kontraindikacije za hormonsku terapiju su: pojedina alergijska oboljenja, neurološka, psihijatrijska, endokrinološka, bubrežna i srčana oboljenja, dojenje i postmenopauza.
Smatra se da je pušenje glavni faktor rizika naročito ako se OHK uzimaju posle 40-e godine života.
Komplikacije koje mogu nastati kod uzimanja hormonske kontracepcije su: povećanje triglicerida, holesterola, holecistitis i holelitijaza. Tromboza je oko 6 puta češća.

Preciznom laboratorijskom i kliničkom pripremom pacijenta pre uvodjenja anti bebi pilula se broj neželjenih efekata OHK dramatično smanjuje.

Priprema podrazumeva sledećih pet stavki:

1. Uraditi faktore koagulacije:PT,PTT,Tr,Fibrinogen,D-dimer, FDP.
  2. Biohemijski parametri: Holesterol, LDL, HDL, Trigliceridi, Jetrini enzimi-Transaminaze.
  3. Kolposkopski pregled sa Papa testom i brisevima.
  4. UZ i manuelni pregled dojki i limfnih zlezdi aksilarnih jama.
  5. UZ i manuelni pregled male karlice i eventualno kolor dopler krvnih sudova male karlice sa protocima.

Kontraceptive ne prepisivati u slucaju povisenih vrednosti nevedenih biohemijskih parametra u krvi jer ih i oni sami po sebi dizu.

• Takodje se ne smeju davati u slucaju povisene koagulabilnosti krvi jer mogu dovesti do tromboembolijskih komplikacija.
  • Postojece displasticne promene na dojkama-(cvorici) kao i vec postojece ciste jajnika veceg precnika, predstavljaju kontraindikaciju i mogu biti uvecane davanjem kontraceptivne terapije.
  • Potrebno je prvo sve ove parametre ukoliko su patoloski dovesti u fizioloske okvire pa potom krenuti sa oralnim kontraceptivima. Svako prepisivanje hormonske terapije bez uradjene pomenute pripreme i lab. analiza je protiv saveta lekara, predstavlja grešku (vitium artis) i povećava rizik za nastajanje komplikacija opasnih po zdravlje pacijenta.